KVIB-Excursie Fehmarnbelt Tunnel Duitsland-Denemarken: 11-13 april 2024

zaterdag, 16 september, 2023 - 17:27

KVIB-Excursie Fehmarnbelt-Tunnel
 
Datum excursie:         donderdag 11 april t/m zaterdag 13 april 2024
Doelgroep:                 KVIB-leden, RAC-OTAR, Kennispartners
Prijs:                           295 EUR per persoon (+ toeslag bij 1-persoonskamer)
Aanmelden bij:           Connie.van.golverdingen@rws.nl
 
Programma (concept):

Dag + Tijd

Programma

Door

Donderdag 11 april,
8.00 uur vertrek opstappunt 1: Papendorpseweg Verkeerscentral RWS

Heenreis naar Puttgarden
(gratis parkeerterrein voor auto)

Bus
Opstappunt Utrecht, Papendorpseweg
Zwolle (districskantoor) 
Zwolle CS

’s avonds aankomst ca. 18 uur

Inchecken in hotel

Denemarken Milling, hotel Sopark Maribo
Adres: Vestergade 29, 4
930 Maribo, Denemarken

Diner 19 uur in Hotel

Diner + presentatie

Toelichting NL. baggeraars Boskalis en Van Oord

 

 

 

Vrijdag 12 april, 8am

Ontbijt

 

10.00 uur vertrek naar exhibition Centre in Denemarken, Rødby

Bezoek informatiecentrum + aansluitend bustour / tunnel bezichtiging (indien mogelijk)
https://femern.com/visit-us/

Exhibition Centre in Rødbyhavn
Femern A/S Exhibition Centre, Rødbyhavn:
Havnegade 2
4970 Rødby
Phone: +45 33 41 63 10
E-mail: ownersoffice@femern.dk
Opening hours
Monday–Friday:
9.00 am – 5.00 pm

17.00 terug naar Hotel Sopark

 

Bus

Diner 19 uur in Hotel

Diner + presentatie

Toelichting BAM bouw tunnel

 

 

 

Zaterdag 13 april, 8am

Ontbijt

 

Zaterdag 13 april, 10am retour

Terugreis naar Nl.

Zaterdagmiddag, via zelfde opstappunten -> afstappunten (Zwolle en Utrecht)

 
 
 
 
Project info: https://femern.com/visit-us/
De bouw van de langste verkeerstunnel ter wereld tussen Denemarken en Duitsland begint in januari – 3 Nederlandse bedrijven helpen daarbij
 
Fehmarnbelt-verbinding
Foto: Femern A/S

Bouwbedrijf BAM en baggeraars Boskalis en Van Oord helpen bij de aanleg van de nieuwe verkeerstunnel tussen Denemarken en Duitsland.
De zogeheten Fehmarnbelt-verbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Met het project is 6 miljard euro gemoeid.
De bouw van de tunnel begint in januari 2021. De opening voor het verkeer staat gepland in 2029.

·     Bekijk de homepagina van Business Insider Nederland voor meer artikelen.

De bouw van een tunnel tussen Denemarken en Duitsland gaat in januari van start. Dat heeft de Deense minister van transport gezegd.
Vorige maand gaf de Europese Commissie haar fiat aan Deense steun voor het project. Met het project is een totaalbedrag van 6 miljard euro gemoeid.
ADVERTENTIE
Afspelen
Geluid aanzetten
Het Nederlandse bouwconcern BAM is betrokken bij de aanleg van de tunnel, net als baggeraars Boskalis en Van Oord.

Bron: Wikimedia Commons/Bowzer (CC BY-SA 3.0)
Door de goedkeuring kunnen de bouwers aan de slag met de aanleg van de fabriek in Rødbyhavn waar de tunneldelen zullen worden gemaakt. Eerder werd in dezelfde Deense plaats al begonnen met het aanleggen van een werkhaven voor het project.
Duitsland moet de aanleg van de tunnel nog wel definitief goedkeuren. Dat gebeurt naar verwachting in het najaar. Ook in het Duitse Puttgarden worden al voorbereidingen getroffen voor de start van de bouw.
Fehmarnbelt-verbinding
De zogeheten Fehmarnbelt-verbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Naast een dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd.
De tunnel verkort de trip tussen de Duitse en Deense kust tot tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. De huidige reistijd per veerboot is een uur of er moet een omweg van 160 kilometer worden gemaakt via het Deense Jutland.
De tunnel wordt opgebouwd uit 89 voorgefabriceerde betonnen elementen. Die worden gemaakt in een speciaal daarvoor te bouwen fabriek en daarna ingegraven in de zeebodem.
BAM is via een samenwerkingsverband betrokken bij de bouw van de eigenlijke tunnel. Dat contract is 3,4 miljard euro waard, waar BAM een kwart van krijgt.
Baggeraars Boskalis en Van Oord doen via een ander consortium mee, aan onder meer het graven van de geul waar de 18 kilometer lange tunnel in wordt afgezonken. Ze krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus.
De tunnel had oorspronkelijk in 2024 klaar moeten zijn, maar de beoogde startdatum is niet gehaald. Nu wordt gemikt op een opening voor het verkeer in 2029.